Μάης 1936. Οι καπνεργάτες προλετάριοι της Θεσσαλονίκης απεργούν και διαδηλώνουν διεκδικώντας καλύτερη ζωή. Μέρα με τη μέρα εργάτες και από άλλους κλάδους ξεχύνονται σαν ποτάμια στους δρόμους. Οι χωροφύλακες του Μεταξά πυροβολούν στο ψαχνό. Στις 9 Μάη το αίμα δέκα εργατών βάφει τους δρόμους. Από τις σφαίρες πρώτος πέφτει νεκρός ο αυτοκινητιστής Τάσος Τούσης. Ο θρήνος της μάνας του «αποτυπώνεται» στη φωτογραφία που θα δημοσιευτεί την επόμενη μέρα στον Ριζοσπάστη, και περνάει στην αιωνιότητα μέσα από τους στίχους του «Επιτάφιου» του Γιάννη Ρίτσου.

Η μάνα πάντα αποτελούσε και αποτελεί πηγή έμπνευσης για την Τέχνη. Η
λογοτεχνία, η ζωγραφική, η γλυπτική, η φωτογραφία, ο κινηματογράφος
έχουν να παρουσιάσουν πολλά και σπουδαία έργα αφιερωμένα στον πόνο της
μάνας, που συγκινούν, διεγείρουν τις αισθήσεις αλλά και τη σκέψη·
άλλωστε ο σκοπός της τέχνης δεν ―θα μπορούσε να― είναι μόνο η τέρψη. Η
επιλογή των έργων που παρατίθενται ανάμεσα στα είκοσι ποιήματα που
απαρτίζουν τον Επιτάφιο, έγινε με καθαρά υποκειμενικά κριτήρια και με
την πρόθεση να είναι αντιπροσωπευτικά του έργου. Τα εκτενή αποσπάσματα
μεταφέρθηκαν από την 38η έκδοση του Κέδρου.
Δείτε τη συνέχεια στο ΑΤΕΧΝΩΣ
Παρασκευή 10 Απρίλη 2015